Het werk van Betty Nijenhuis

WARM  LICHT VAN BINNENUIT

Van de wetten van het onderwijs naar de vrijheid van de kunst. Dat is in het kort de loopbaan van Betty Nijenhuis (1946). In 1996 beëindigde zij haar werk van wetgevingsjuriste bij het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen, om zich geheel op de kunst te richten.
“Op een gegeven moment kom je in je leven voor de vraag te staan of wat je doet ook echt is wat je wilt. Gaandeweg vroeg ik mij af of de juridische weg eigenlijk wel mijn weg was. Ik volgde van 1993-1996 naast mijn juristenbaan een opleiding tot integraal kunstzinnig therapeute en docente mandala-tekenen. In die tijd kwam ik ook in contact met een Chileense kunstenares, opgegroeid in de sjamanistische traditie en werkzaam in Nederland. Zij heeft mij bij mijn ‘vrije stuk’ gebracht en mij ingewijd in de kunst”.
In 1997 maakte zij haar pelgrimstocht te voet van Pijnacker naar Santiago de Compostella. Deze tocht sterkte haar nog eens in de door haar gemaakte ommezwaai in haar leven.

Betty, nu woonachtig en werkzaam in Den Haag, heeft zich daarna vooral zelf ontwikkeld. Zij volgde diverse cursussen aan verschillende academies en bij andere kunstenaars om zich in allerlei technieken te bekwamen. Aanvankelijk werkte zij veel met softpastelkrijt. Later kwamen daar acrylverf, encaustiek, gouache en olieverf bij.
”De toepassing van verwarmde, gekleurde was (encaustiek) opent weer nieuwe mogelijkheden, omdat de vormen vrij ontstaan. Dat prikkelt mijn fantasie en dan ga ik verder door op de vorm en het kleurpatroon.”

Haar schilderijen vallen op door hun veelvormigheid. Oog in oog met het werk van Betty is soms wel zeer letterlijk te noemen: tussen alle vormen en kleuren kijken ogen je aan. Die verschijnen in landschappen, bergen, bomen, vissen en vogels. Haar schilderijen laten zien dat de natuur een bron van inspiratie voor haar is. De kleurrijkheid van haar werk maakt duidelijk dat de natuur verwerkt is tot een heel nieuwe wereld, composities die warmte en levenslust uitstralen, soms zelfs tot in abstracte vormen.
Een kort en een lang verblijf in Peru hebben de intensiteit van Betty’s kleuren versterkt.
Deze reizen en het werken met en het schilderen van de verhalen in het boek "De 13 Oorspronkelijke Clanmoeders", geschreven door Jami Sams, hebben geleid tot verdieping op het persoonlijke vlak en in haar werk.
“Wat ik maak, komt uit mijzelf. Ik hoop dat mijn schilderijen de fantasie van de mensen stimuleert, en dat het werk hen in het hart raakt”.

Sinds 2012 is er iets veranderd in Betty’s werkwijze. Nu is het materiaal zelf vaak het uitgangspunt. Zo is een hele serie schilderijtjes ontstaan waarbij allerlei materialen zijn gebruikt en combinaties daarvan, zoals aarde, puntenslijpsel, draadjes, stofjes, bladjes, bloemetjes, encaustiek en oliepastelkrijt. Deze schilderijtjes zijn ook als voorbeeld gebruikt voor de cursussen. Ook zijn er een aantal “gekke kindertekeningen” zoals men dat noemt, ontstaan. Het begint met een bepaald materiaal, er worden weer andere aan toegevoegd en dan ontstaat er iets nieuws.

Haar werk is regelmatig te zien op exposities in het hele land.
De exposities heeft zij altijd samen ingericht met haar man, Gerard Lodder, die zij in 1999 ontmoette. Een aantal keren hebben zij ook samen geëxposeerd met de haikugedichten van Gerard, en de daarbij behorende afbeeldingen die Betty maakte. Gerard overleed in maart 2017.

Daarnaast is Betty werkzaam als docente mandala-/chakratekenen en schilderen en intuïtief tekenen en schilderen. Hier komt haar kwaliteit als kunstzinnig therapeute tot uitdrukking.

Tevens werkt zij sinds eind 2012 1x in de twee weken als vrijwilligster in het Psychiatrisch Verpleeghuis Dorestad van Parnassia in Den Haag. Met een vaste kracht tekent en schildert zij daar samen met een groepje bewoners.

Van juli 2014 tot juli 2016 heeft zij ook, samen met haar man en nog een andere vrijwilligster, gewerkt als vrijwilligster In het verpleeghuis het Spijk in Eefde (bij Zutphen), waar Betty’s moeder tot eind 2015 liefdevol werd verzorgd. Ook hier werd getekend en geschilderd met een groepje bewoners.